Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden van:
Dutch Dream Slaapcomfort B.V.
Geerweg 42 A
2461 EB Ter Aar
Inschrijfnummer K.v.K.: 28080321
Artikel 1: Toepasselijkheid - definities
-
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op ieder aanbod van ons en op al onze overeenkomsten van verkoop en opdracht die wij met u sluiten.
-
Als (een deel van) een bepaling nietig is of vernietigd wordt, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden van toepassing.
-
Bij een afwijking tussen deze algemene voorwaarden en een vertaling hiervan, geldt de Nederlandse tekst.
-
Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op na- of deelbestellingen, vervolg- of deelopdrachten.
-
Wij gebruiken in deze algemene voorwaarden de volgende termen:
-
aanbod: ieder aanbod van ons, al dan niet in de vorm van een schriftelijke offerte;
-
schriftelijk: per brief, per e-mail of iedere andere vorm van communicatie die hiermee gelijk gesteld kan worden, zoals WhatsApp-berichten;
-
documenten: zowel fysieke als digitale documenten, bijvoorbeeld door u of ons te maken of te verstrekken adviezen, berekeningen, schetsen, ontwerpen, tekeningen e.d.;
-
informatie: zowel genoemde documenten als overige (mondelinge) gegevens;
-
opdracht: een opdracht voor het ontwikkelen en/of vervaardigen van (maatwerk) zaken voor u;
-
zaken: onze producten op het gebied van boxsprings, matrassen, topmatrassen, kussens, bed textiel e.d. Dit betreft zowel de uit ons assortiment te leveren zaken als de (maatwerk) zaken die wij in uw opdracht voor u ontwikkelen/vervaardigen;
-
materialen: de materialen, onderdelen, grondstoffen e.d. die wij bij de uitvoering van een opdracht gebruiken of waaruit de geleverde zaken vervaardigd zijn;
-
onze website: www.dutchdreamslapen.nl.
-
Artikel 2: Aanbod - prijzen en tarieven
-
Tenzij wij in of bij ons aanbod een geldigheidstermijn vermelden, betreft dit een vrijblijvend aanbod. Een vrijblijvend aanbod mogen wij uiterlijk binnen 2 werkdagen na ontvangst van uw aanvaarding nog herroepen.
-
Een samengesteld aanbod verplicht ons niet tot levering van een deel van de aangeboden zaken of de aangeboden prestatie tegen een overeenkomstig deel van de prijs of vergoeding.
-
Als wij ons aanbod baseren op uw informatie en deze informatie onjuist of onvolledig blijkt te zijn of naderhand wijzigt, mogen wij de opgegeven prijzen, tarieven en/of termijnen hieraan aanpassen.
-
Ons aanbod en onze prijzen en tarieven gelden niet automatisch voor nabestellingen of nieuwe opdrachten.
-
Aan u getoonde of verstrekte monsters (bijvoorbeeld stalen van stoffen) en modellen, opgaven van kleuren, afmetingen, gewichten en andere omschrijvingen in brochures, promotiemateriaal of op onze website zijn zo nauwkeurig mogelijk, maar gelden alleen ter aanduiding. U kunt hieraan geen rechten ontlenen.
-
De verstrekte monsters en modellen blijven ons eigendom. Zodra wij dit vragen, retourneert u deze aan ons. De kosten van retournering zijn voor uw rekening.
-
Onze in een aanbod, prijs- of tarieflijst vermelde prijzen en tarieven zijn inclusief BTW, maar exclusief eventuele kosten, zoals transport- of verzendkosten en declaraties van ingeschakelde derden.
-
Prijsverlagingen na het sluiten van de overeenkomst door - bijvoorbeeld - opruimingen of kortingsacties geven u geen recht op een prijsvermindering.
-
Als wij na het sluiten van de overeenkomst te maken krijgen met (kost)prijsverhogende omstandigheden, mogen wij de met u overeengekomen prijzen en tarieven hieraan aanpassen. (Kost)prijsverhogende omstandigheden zijn in ieder geval wijzigingen in wet- en regelgeving, overheidsmaatregelen, valutaschommelingen, wijzigingen in de prijzen van benodigde materialen of wijzigingen in tarieven van ingeschakelde derden. Bij een prijs- of tariefwijziging binnen 3 maanden na het sluiten van de overeenkomst mag u de overeenkomst binnen 5 werkdagen na onze melding van de wijziging ontbinden. Ontbinding geschiedt door een aan ons gerichte schriftelijke verklaring.
Artikel 3: Totstandkoming overeenkomst
-
De overeenkomst komt tot stand nadat u ons aanbod heeft geaccepteerd, bijvoorbeeld door ons aanbod voor akkoord te ondertekenen of hierop per e-mail uw akkoord te geven. Als uw acceptatie afwijkt van het aanbod, komt de overeenkomst pas tot stand nadat wij schriftelijk met de afwijkingen hebben ingestemd.
-
Wij zijn pas gebonden aan:
-
een opdracht of bestelling zonder daaraan voorafgaand aanbod;
-
mondelinge afspraken;
-
aanvullingen op of wijzigingen van de algemene voorwaarden of overeenkomst;
-
nadat wij dit schriftelijk aan u hebben bevestigd of zodra wij - zonder uw bezwaar - met de uitvoering van de opdracht, bestelling of afspraken zijn begonnen.
3. Let wel: wij zijn alleen gebonden aan wat wij uitdrukkelijk met u overeenkomen. Dit betekent dat wij alleen gehouden zijn de werkzaamheden en leveringen te verrichten zoals omschreven in het door u geaccepteerde aanbod of zoals wij eventueel op een later tijdstip nog nader met u overeenkomen. In dit kader adviseren wij u ons aanbod altijd goed door te lezen. Heeft u vragen of twijfelt u of iets al dan niet inbegrepen is in dit aanbod? Neem dan contact met ons op. Dit kan onjuiste verwachtingen en/of mogelijke teleurstellingen achteraf aan uw zijde voorkomen.
Artikel 4: Inschakelen van derden
Wij mogen leveringen en werkzaamheden door derden laten verrichten.
​
Artikel 5: Verplichtingen - informatie
-
U zorgt ervoor dat:
-
u alle voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde informatie tijdig aan ons verstrekt;
-
door u verstrekte gegevensdragers, bestanden e.d. vrij zijn van virussen en defecten.
-
-
U garandeert dat de aan ons verstrekte informatie correct en volledig is en vrijwaart ons voor aanspraken van derden die voortvloeien uit het onjuist of onvolledig zijn van deze informatie.
-
Wij houden alle informatie die wij bij het sluiten en uitvoeren van de overeenkomst van of over u krijgen geheim. Wij geven deze informatie alleen aan derden voor zover dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst.
-
Wij verwerken informatie die valt onder de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) conform de AVG en ons Privacy beleid zoals gepubliceerd op onze website en melden eventuele inbreuken op de beveiliging van de informatie ook conform de AVG.
-
Voldoet u niet (tijdig) aan voornoemde verplichtingen of uw overige verplichtingen uit de overeenkomst/deze algemene voorwaarden? Dan mogen wij de uitvoering van de overeenkomst opschorten totdat u wel aan uw verplichtingen heeft voldaan. De kosten en overige gevolgen (bijvoorbeeld schade) die hieruit voortvloeien zijn voor uw rekening en risico.
-
Als u uw verplichtingen niet nakomt en wij niet direct nakoming verlangen, tast dit ons recht niet aan om later alsnog nakoming van u te vragen.
Artikel 6: Levering - termijnen - voortgang en uitvoering overeenkomst
-
Wij spannen ons in de bestelde of te vervaardigen zaken tijdig te leveren, maar overeengekomen termijnen zijn nooit fatale termijnen. Komen wij onze verplichtingen niet (tijdig) na? Dan moet u ons bij schriftelijke ingebrekestelling nog een redelijke termijn gunnen voor nakoming.
-
Als vertraging ontstaat bij de aanvang, voortgang of afronding van een opdracht of de overeengekomen levering van zaken doordat:
-
wij niet tijdig alle noodzakelijke informatie van u ontvangen;
-
wij niet tijdig een overeengekomen (vooruit)betaling van u ontvangen;
-
sprake is van overige omstandigheden die voor uw rekening en risico komen;
​hebben wij recht op een redelijke verlenging van de overeengekomen termijn en op vergoeding van de hiermee gemoeide kosten en schade, zoals eventuele verloren arbeidsuren en de kosten voor het verrichten van extra werkzaamheden.
-
-
Bespoedigen wij de uitvoering van een opdracht op uw verzoek? Dan mogen wij de hiermee gemoeide overwerkuren en overige kosten aan u doorberekenen.
-
Wij mogen in delen leveren en iedere deellevering afzonderlijk factureren.
-
Als wij een opdracht in fasen uitvoeren, mogen wij de uitvoering van onderdelen die bij een volgende fase horen opschorten, totdat u de resultaten van de voorgaande fase heeft goedgekeurd. De hieruit voortvloeiende kosten en schade zijn voor uw rekening.
-
Het risico voor te leveren zaken gaat op u over zodra u de zaken ontvangen heeft. Verzending of transport is voor uw rekening.
-
Wij mogen bestelde zaken en voor een opdracht aangeschafte materialen voor uw rekening en risico opslaan, wanneer wij de zaken niet op de overeengekomen wijze aan u kunnen leveren, u deze zaken niet afhaalt of wij de opdracht niet kunnen uitvoeren of afronden en de oorzaak hiervan in uw risicosfeer ligt. Wij geven u een redelijke termijn waarbinnen u ons de gelegenheid geeft alsnog te leveren, de opdracht alsnog uit te voeren of af te ronden of u de zaken alsnog afhaalt.
-
Blijft u na deze redelijke termijn in gebreke met uw (afname-)verplichting? Dan bent u per direct in verzuim. Wij mogen de overeenkomst - door een aan u gerichte schriftelijke verklaring - geheel of gedeeltelijk ontbinden en de bestelde zaken of de materialen aan derden verkopen zonder dat wij uw eventuele schade, rente en kosten moeten vergoeden. Ook tast dit ons recht niet aan op vergoeding van onze (opslag-)kosten, schade en winstderving of ons recht alsnog nakoming van u te vragen.
-
Wij informeren u over de gevolgen voor overeengekomen prijzen, tarieven en termijnen:
-
bij door u gewenste wijzigingen in een bestelling of opdracht;
-
als tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat wij deze - door onvoorziene omstandigheden - niet op de overeengekomen wijze kunnen uitvoeren. Wij overleggen met u over een mogelijke gewijzigde uitvoering. Maken voornoemde omstandigheden de uitvoering onmogelijk? Dan hebben wij in ieder geval recht op volledige vergoeding van de al verrichte werkzaamheden en leveringen en de door ons gemaakte kosten.
-
-
Wij komen meer- en minderwerk bij opdrachten schriftelijk met u overeen. Wij zijn pas gebonden aan mondelinge afspraken nadat wij deze schriftelijk aan u hebben bevestigd of zodra wij - zonder uw bezwaar - met de uitvoering hiervan zijn begonnen. Meerwerk betreft in ieder geval alle op uw verzoek of noodzakelijkerwijs uit de uitvoering van de opdracht voortkomende extra werkzaamheden en leveringen die niet zijn opgenomen in het aanbod of de opdracht. Wij mogen de hiermee gemoeide kosten afzonderlijk aan u doorberekenen.
Artikel 7: Goedkeuring - oplevering bij opdrachten
-
Wij informeren u wanneer wij de opdracht hebben afgerond en de zaken gebruiksklaar zijn.
-
De zaken zijn conform de overeenkomst opgeleverd, op het moment dat u de zaken en de hiervoor overeengekomen specificaties, eigenschappen, kwaliteit e.d. heeft gecontroleerd en de opleverstaat of (werk-)bon voor goedkeuring heeft getekend.
-
U wordt geacht ook uw goedkeuring te hebben gegeven als:
-
wij geen opleverstaat of (werk-)bon verstrekken en u niet binnen 5 werkdagen na de in lid 1 bedoelde mededeling klachten uit;
-
u de zaken binnen voornoemde termijn al in gebruik neemt;
-
of u onze bijbehorende factuur heeft betaald.
-
-
Schakelt u derden in voor werkzaamheden die van invloed (kunnen) zijn op een behoorlijk gebruik van de zaken? Dan is dit geen reden voor een latere goedkeuring of een afkeuring als deze werkzaamheden nog niet zijn verricht of beëindigd bij voltooiing van ons werk.
-
Constateert u na de oplevering nog gebreken, onvolkomenheden e.d.? Dan gelden hiervoor de bepalingen van het klachtartikel.
-
Is geen sprake van gebreken, onvolkomenheden e.d., maar wilt u na de oplevering toch nog wijzigingen laten aanbrengen aan de zaken? Dan geldt dit als meerwerk en mogen wij de hieruit voortvloeiende meerkosten en extra uren aan u doorberekenen.
Artikel 8: Klachten - retourzendingen
-
U controleert de geleverde zaken direct na ontvangst en meldt eventuele zichtbare gebreken, beschadigingen, fouten, defecten, afwijkingen in aantallen, kleuren e.d. op de vrachtbrief of begeleidende bon. Bij gebreke van een vrachtbrief of begeleidende bon meldt u deze klachten binnen 2 werkdagen na ontvangst schriftelijk aan ons. Meldt u deze klachten niet tijdig? Dan worden de zaken geacht in goede staat door u te zijn ontvangen en conform de overeenkomst te zijn geleverd.
-
Overige klachten over de geleverde zaken meldt u direct na ontdekking - maar uiterlijk binnen de overeengekomen garantietermijn - schriftelijk aan ons. Alle gevolgen van het niet direct melden zijn voor uw risico.
-
Klachten over opdrachten die zich voordoen na de oplevering meldt u ook direct na ontdekking - maar uiterlijk binnen de hiervoor overeengekomen termijn - schriftelijk aan ons. Alle gevolgen van het niet direct melden zijn voor uw risico. Komen wij geen termijn overeen? Dan geldt een termijn van 3 maanden na de oplevering.
-
Meldt u een klacht niet tijdig? Dan kunt u geen beroep doen op een overeengekomen garantie.
-
U stelt ons in staat de klacht te onderzoeken en geeft ons alle hiervoor relevante informatie, bijvoorbeeld foto’s van de door u geconstateerde feiten. Is voor het onderzoek retourzending noodzakelijk of moeten wij de klacht ter plaatse onderzoeken? Dan is dit voor uw rekening, tenzij uw klacht achteraf gegrond blijkt te zijn. U draagt altijd het verzend- of transportrisico.
-
Retourzending vindt altijd in overleg plaats, op een door ons te bepalen wijze en - indien mogelijk - in de originele verpakking of emballage.
-
Geen klachten zijn mogelijk over:
-
onvolkomenheden in of eigenschappen van zaken die inherent zijn aan de aard van de materialen waaruit de zaken vervaardigd zijn;
-
in de branche geaccepteerde kleine - (al dan niet) onderlinge - afwijkingen wat betreft opgegeven afmetingen, gewichten, aantallen, kleuren, structuren e.d.;
-
geringe verkleuringen;
-
kleur-, structuur- of andere verschillen door een gewijzigde productie van de zaken;
-
zaken die na ontvangst door u zijn gewijzigd of be- of verwerkt.
-
Artikel 9: Garanties
-
Wij voeren de overeengekomen opdrachten en leveringen naar behoren en conform de in onze branche geldende normen uit, maar geven geen verdere garantie dan wij uitdrukkelijk met u overeenkomen.
-
Wij staan tijdens de garantietermijn in voor de gebruikelijke kwaliteit en deugdelijkheid van het geleverde.
-
Tenzij wij anders overeenkomen, gelden de garanties en termijnen zoals vermeld in de op onze website gepubliceerde Garantieregeling.
-
Bij het gebruik van voor een opdracht benodigde materialen baseren wij ons op informatie van de fabrikant of onze leverancier over de eigenschappen hiervan. Geeft de fabrikant of leverancier voor deze materialen of voor de geleverde zaken een garantie? Dan geldt deze garantie op dezelfde wijze tussen ons. Wij informeren u hierover. Onze garantie gaat dan in ieder geval nooit verder dan deze garantie van de fabrikant of leverancier.
-
Wilt u de zaken gebruiken voor een ander doel of op een andere wijze dan het gebruikelijke doel of de gebruikelijke wijze? Dan garanderen wij alleen dat de zaken hiervoor geschikt zijn als wij dat schriftelijk aan u bevestigen.
-
Beroept u zich terecht op een overeengekomen garantie? Dan hebben heeft u de keuze uit kosteloos herstel of kosteloze vervanging van de zaken, tenzij dit in redelijkheid niet van ons kan worden gevraagd. In dit laatste geval mag u de overeenkomst - door een aan ons gerichte schriftelijke verklaring - ontbinden of een korting op of terugbetaling van de overeengekomen prijs of vergoeding vragen.
Artikel 10: Aansprakelijkheid
-
Buiten de uitdrukkelijk met u overeengekomen of door ons gegeven garanties, aanvaarden wij geen enkele aansprakelijkheid.
-
Wij zijn alleen aansprakelijk voor directe schade. Iedere aansprakelijkheid voor gevolgschade, zoals bedrijfsschade, winstderving en geleden verlies, vertragingsschade, personen- of letselschade, is uitdrukkelijk uitgesloten.
-
U neemt alle noodzakelijke maatregelen om de schade te voorkomen of beperken.
-
Als wij aansprakelijk zijn, is onze schadevergoedingsplicht altijd beperkt tot maximaal het bedrag dat onze verzekeraar in het voorkomende geval uitkeert. Komt het niet tot een uitkering of valt de schade niet onder een door ons gesloten verzekering? Dan is onze schadevergoedingsplicht beperkt tot maximaal het factuurbedrag voor de geleverde zaken.
-
Al uw aanspraken op een vergoeding van geleden schade verjaren in ieder geval 1 jaar nadat u bekend bent met - of had kunnen zijn met - de door u geleden schade en ons dus hiervoor had kunnen aanspreken.
-
Als wij de opdracht uitvoeren aan de hand van door of namens u verstrekte informatie, zijn wij niet verantwoordelijk voor de inhoud, juistheid en volledigheid van deze informatie.
-
Stelt u materialen voor verwerking beschikbaar? Dan zijn wij verantwoordelijk voor een correcte verwerking, maar niet voor de deugdelijkheid van deze materialen noch voor het effect dat deze materialen op het eindresultaat hebben.
-
Wij zijn niet aansprakelijk - en u kunt geen beroep doen op de toepasselijke garantie - als de schade ontstaat door:
-
uw ondeskundig gebruik, gebruik in strijd met het doel van het geleverde of gebruik in strijd met de door of namens ons verstrekte instructies, adviezen, (gebruiks-)aanwijzingen, handleidingen e.d.;
-
uw ondeskundige bewaring (opslag) van de zaken;
-
ondeskundig of onvoldoende onderhoud van de zaken door u of door een door u ingeschakelde derde;
-
fouten, onvolledigheden, gebreken e.d. in de door of namens u aan ons verstrekte of voorgeschreven informatie of materialen;
-
uw aanwijzingen of instructies;
-
of als gevolg van een keuze van u die afwijkt van ons advies of wat gebruikelijk is;
-
of doordat door u - of een derde namens u - (reparatie-)werkzaamheden, wijzigingen of bewerkingen aan het geleverde heeft uitgevoerd.
-
-
Wij zijn ook niet aansprakelijk - en u kunt geen beroep doen op de toepasselijke garantie - als u ons niet altijd eerst de kans geeft om binnen een redelijke termijn uw klacht op te lossen, voordat u een derde inschakelt of (bijvoorbeeld) zelf herstel- of reparatiewerkzaamheden verricht.
-
In deze - in de leden 8 en 9 genoemde - situaties bent u volledig aansprakelijk voor de hieruit voortvloeiende schade en vrijwaart u ons voor aanspraken van derden.
-
De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet als de schade te wijten is aan onze opzet of bewuste roekeloosheid of als de beperkingen in strijd zijn met dwingendrechtelijke wettelijke bepalingen. Alleen in deze gevallen vrijwaren wij u voor aanspraken van derden.
Artikel 11: Betaling
-
Wij mogen altijd een (gedeeltelijke) vooruitbetaling of andere zekerheid voor betaling aan u vragen.
-
Betaling vindt contant of per PIN-transactie direct bij de levering of het ophalen van de zaken plaats.
-
Komen wij met u in afwijking daarvan betaling na ontvangst van een factuur overeen? Dan moet u binnen een vervaltermijn van 14 dagen na de factuurdatum betalen, tenzij wij anders overeenkomen. Daarbij staat de juistheid van de factuur vast als u niet binnen deze betaaltermijn bezwaar maakt.
-
Heeft u niet (volledig) betaald binnen de betaaltermijn? Dan bent u aan ons de actuele wettelijke rente voor consumenten (conform artikel 6:119 van het Burgerlijk Wetboek) verschuldigd.
-
Als uw betaling na aanmaning alsnog uitblijft, mogen wij u bovendien buitengerechtelijke incassokosten in rekening brengen. Wij geven u bij aanmaning minimaal een termijn van 14 dagen na ontvangst van deze aanmaning om alsnog te betalen. Blijft betaling opnieuw uit, dan zijn de buitengerechtelijke incassokosten voor u:
-
15% van het bedrag van de hoofdsom over de eerste € 2.500,00 van de vordering (met een minimum van € 40,00);
-
10% van het bedrag van de hoofdsom over de volgende € 2.500,00 van de vordering;
-
5% van het bedrag van de hoofdsom over de volgende € 5.000,00 van de vordering;
-
1% van het bedrag van de hoofdsom over de volgende € 190.000,00 van de vordering;
-
0,5% van het meerdere van de hoofdsom.
Dit alles met een absoluut maximum van € 6.775,00.
-
-
Voor de berekening van de buitengerechtelijke incassokosten mogen wij de hoofdsom van de vordering na verloop van 1 jaar verhogen met de in dat jaar opgebouwde vertragingsrente.
-
Blijft uw betaling uit? Dan mogen wij de overeenkomst - door een aan u gerichte schriftelijke verklaring - ontbinden of onze verplichtingen uit de overeenkomst opschorten, totdat u alsnog betaalt of ons hiervoor een deugdelijke zekerheid geeft. Wij hebben dit opschortingsrecht al voordat u in verzuim bent met uw betaling, als wij dan al gegronde redenen hebben om aan uw kredietwaardigheid te twijfelen.
-
Ontvangen betalingen brengen wij eerst in mindering op alle verschuldigde rente en kosten en hierna op de opeisbare facturen die het langst openstaan, tenzij u bij de betaling schriftelijk meldt dat deze betrekking heeft op een latere factuur.
Artikel 12: Eigendomsvoorbehoud
-
Alle zaken die wij aan u leveren, blijven ons eigendom totdat u aan al uw betalingsverplichtingen heeft voldaan.
-
Deze betalingsverplichtingen betreffen niet alleen de koopprijs van de zaken, maar ook onze vorderingen:
-
voor verrichte werkzaamheden die met de levering verband houden;
-
wegens een toerekenbare tekortkoming van u, zoals een schadevergoeding, buitengerechtelijke incassokosten, rente en eventuele boetes.
-
-
U mag zaken waarop een eigendomsvoorbehoud rust niet verpanden of in de feitelijke macht van een financier brengen.
-
U informeert ons direct, als derden stellen dat zij eigendoms- of andere rechten hebben op de zaken.
-
Zolang u over de zaken beschikt, bewaart u deze zorgvuldig en als ons identificeerbaar eigendom.
-
U zorgt voor een zodanige bedrijfs- of inboedelverzekering, dat de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken zijn meeverzekerd. U geeft ons op ons verzoek inzage in de verzekeringspolis en bijbehorende premiebetalingsbewijzen.
-
Handelt u in strijd met dit artikel of doen wij om een andere reden een beroep op ons eigendomsvoorbehoud? Dan mogen wij of onze werknemers uw terrein betreden en de zaken terugnemen. Dit tast onze rechten op het - door een aan u gerichte schriftelijke verklaring - ontbinden van de overeenkomst of een vergoeding van onze schade, gederfde winst en rente niet aan.
Artikel 13: Intellectuele eigendomsrechten
-
Tenzij wij anders overeenkomen, zijn wij de rechthebbende van alle intellectuele eigendomsrechten die rusten op of voortkomen uit de door ons geleverde of vervaardigde zaken en documenten. Alleen wij mogen deze rechten uitoefenen.
-
Dit betekent - onder meer -, dat u de door ons geleverde en/of vervaardigde:
-
documenten (waaronder onze offertes) niet mag gebruiken buiten de context van de overeenkomst, niet mag vermenigvuldigen, niet mag gebruiken voor het ontvangen van prijsopgaven van derden en ook anderszins niet aan derden mag geven of derden hierin inzage mag geven;
-
zaken of onderdelen hiervan niet mag namaken, wijzigen, reproduceren e.d.;
zonder onze voorafgaande schriftelijke toestemming.
-
-
Verstrekt u documenten of bestanden aan ons? Dan garandeert u dat deze documenten of bestanden geen inbreuk maken op intellectuele eigendomsrechten van derden. U bent aansprakelijk voor schade die wij door dergelijke inbreuken lijden en vrijwaart ons voor aanspraken van deze derden.
Artikel 14: Faillissement - beschikkingsonbevoegdheid e.d.
-
Wij mogen de overeenkomst - door een aan u gerichte schriftelijke verklaring - ontbinden wanneer u:
-
in staat van faillissement wordt verklaard of hiervoor een aanvraag is gedaan;
-
(voorlopige) surseance van betaling aanvraagt;
-
door executoriale beslaglegging wordt getroffen;
-
onder curatele of onder bewind wordt gesteld;
-
op andere wijze de beschikkingsbevoegdheid of handelingsbekwaamheid met betrekking tot (delen van) uw vermogen verliest.
-
-
U informeert de curator of bewindvoerder altijd over de (inhoud van de) overeenkomst en deze algemene voorwaarden.
Artikel 15: Overmacht
-
Als wij jegens u tekortschieten in het nakomen van onze contractuele verplichtingen, kan ons dit niet worden toegerekend als sprake is van overmacht.
-
In de volgende omstandigheden is in ieder geval sprake van overmacht aan onze zijde:
-
oorlog, oproer, mobilisatie, binnen- en buitenlandse onlusten, overheidsmaatregelen of dreiging van deze of vergelijkbare omstandigheden;
-
verstoring van de bij het aangaan van de overeenkomst bestaande valutaverhoudingen;
-
bedrijfsstoringen door brand, inbraak, sabotage, uitval van elektriciteit, internet- of telefoonverbindingen, cybercriminaliteit, stakingen, (maatregelen in verband met) epidemie of pandemie, natuurverschijnselen, (natuur)rampen e.d.;
-
door weersomstandigheden, wegblokkades, ongeval, import- en export belemmerende maatregelen, een (tijdelijk) gebrek aan de benodigde materialen e.d. ontstane transportmoeilijkheden en (op)leveringsproblemen. ​
-
-
Bij overmacht mogen wij de overeenkomst - door een aan u gerichte schriftelijke verklaring - ontbinden of onze leveringen aanpassen of voor een redelijke termijn opschorten. Wij hoeven dan geen schadevergoeding aan u te betalen.
-
Treedt de overmachtssituatie in nadat wij de overeenkomst al gedeeltelijk hebben uitgevoerd? Dan hebben wij wel recht op vergoeding van de al uitgevoerde werkzaamheden en leveringen.
Artikel 16: Annulering - opschorting
-
Als u de overeenkomst voorafgaand aan of tijdens de uitvoering annuleert, mogen wij aan u een gefixeerde schadevergoeding berekenen voor:
-
alle gemaakte kosten (zoals al ingekochte materialen);
-
onze door de annulering geleden schade inclusief de gederfde winst.
Afhankelijk van al verrichte werkzaamheden en leveringen en gemaakte kosten is deze schadevergoeding 20 tot 100% van de overeengekomen prijs/vergoeding.
-
-
Als u een geplande bezorgafspraak minder dan 24 uur van tevoren afzegt of verzet of niet aanwezig bent op het afgesproken tijdstip, mogen wij de eventuele extra kosten die wij hierdoor hebben bij u in rekening brengen.
-
U vrijwaart ons voor aanspraken van derden die uit de annulering voortvloeien.
-
Wij mogen de verschuldigde schadevergoeding verrekenen met alle door u betaalde bedragen en uw eventuele tegenvorderingen.
-
Vraagt u ons de uitvoering van de overeenkomst op te schorten? Dan mogen wij de vergoeding voor alle verrichte werkzaamheden en leveringen per direct opeisen en bij u in rekening brengen. Dit geldt ook voor gemaakte kosten.
-
Kosten die wij maken voor het hervatten van de opdracht of de levering(en) zijn ook voor uw rekening. Kunnen wij de uitvoering van de overeenkomst na de opschorting niet hervatten? Dan mogen wij de overeenkomst - door een aan u gerichte schriftelijke verklaring - ontbinden.
Artikel 17: Toepasselijk recht - bevoegde rechter
-
Op onze overeenkomsten is Nederlands recht van toepassing.
-
Wij leggen geschillen voor aan de rechter die bevoegd is in onze vestigingsplaats. Daarnaast behouden wij ook altijd het recht het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter in uw woonplaats.
-
U mag altijd kiezen voor de wettelijk bevoegde rechter, ook als wij voor een andere rechter kiezen. U informeert ons dan binnen een maand na ontvangst van de dagvaarding over uw keuze.
-
Als u woonachtig bent buiten Nederland, mogen wij het geschil ook voorleggen aan de bevoegde rechter in het land of de staat waar u woont.
Datum: 27 januari 2025